torsdag 17 mars 2011

Litet fredagstips .......


...... visst ä det väl något speciellt med fredagar? Vi vill gärna unna oss något gott att både äta och dricka. När ni ändå funderar på morgondagens middag, tänkte jag dela med mig av en reltivt snabblagad fredagsmiddag:


Parmesanpanerad kyckling med vitlökssås

Till 4 personer använder jag
4 kycklingbröstfileér (gärna majskyckling)
4 tsk Dijonsenap
100 g färskriven parmesanost
2 tsk torkad dragon
Jag börjar med att torka fileérna riktigt torra, lägger dem med runda sidan uppåt. Brer ut dijonsenap, hela översidan ska vara täckt. Smula över dragon och till sist parmesan och platta in försiktigt.




Värm en grillpanna riktigt het, lägg i fileérna med undersidan (den utan ost) nedåt. Stek ca 5-10 minuter. Sätt sedan in hela pannan i 200 grader varm ugn. När innertemperaturen når ca 68-70 grader är kycklingen klar.

Medan kycklingen står i ugenen tar jag fram traktörpannan och gör såsen. Jag blandar 1 burk smetana (Valios laktosfria), 1 burk creme fraiche, 1 ½ dl vispgrädde, 1-2 msk kalvfond, 1 msk torrt vitt vin, 3 tsk dijonsenap, 2 finrivna king solo vitlökar, 2 tsk torkad dragon och låter koka upp. Jag smakar jag av med salt, citronsaft och råsocker.

Till detta serverar jag gärna hasselbackspotatis eller kyftpotatis.

Är du sugen på att dela med dig av ditt bästa kycklingrecept, eller rent av är sugen på något helt annat, kan du besöka Jennies härliga blogg HÄR .

Ha en underbar torsdagskväll. Tjingeling

1 kommentar:

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmm va gott detta lät, precis i min smak, kanske man bara kan genomsteka den i panna först och sen in i ugnen, omman inte har ngn termometer menar jag, det lät jätetgott, hoppas vinte var lika gott, ha en skön helg och tack för fina tips! Mari.