måndag 3 januari 2011

Ytterligare kickar .......


....... den vitaminrika alltså. Den här gången använder jag 2 kg apelsiner, 1,8 liter socker, 1 liter kokande vatten och 2 matskedar citronsyra.

Jag skalar apelsinerna tunt med en potatisskalare, det vita får inte följa med. Blandar apelsinskal, socker, citronsyra och häller på det kokande vattnet. Sen rör jag om till allt socker smält.


Medan blandningen kallnar, pressar jag alla apelsinerna. När sedan blandningen med vattnet och apelsinskalen kallnat helt, silar jag av skalen.
Blandar sen ihop den avrunna saften från skalen tillsammans med den pressade juicen. Häller upp saften på väl rengjorda flaskor och förvarar dem sen i kylskåp.

Sen undrar ni väl varför jag i hela friden inte kunde stajla till flaskorna lite bättre ;-) Men ser ni, det var med flit! Den fula vita "burken" är min elektriska torkmaskin.


Jag torkar nämligen de mjuka och söta apelsinskalen. Vad jag ska ha dem till?? Det kommer jag säker på snart och då får ni veta :o


Avslutar med lite härliga reklambilder från Husmoderns Almanacka "anno da zu mal", jag bara älskar att bläddra i dem. Det kanske inte riktigt är min stil på mat, men det finns en hel del kul tips.

Ha en alldeles underbar måndagskväll. Tjingeling

3 kommentarer:

Elle sa...

Riktigt nyttigt här. Man borde nog inta fler vitaminer har jag en känsla av.
Ha en bra dag!
Kram Elle

Sjabbig men chic sa...

Slurp!!! Jag behöver alla vitaminkickar jag kan få. Och du är en!!!

Kramis Lisa

Huset vid ån sa...

En sån flaska med c-vitaminer skulle jag behöva......Ser jättesmaskens ut!

God fortsättning på det nya året!
Kram Therese