torsdag 27 januari 2011

Lycka .......


....... är det att lyckas?

I så fall är jag väldigt lycklig :-) Jag har nämligen, för första gången, lyckats med en surdeg på vete, utan att först göra en russinjäst.


Det här var SÅÅÅÅÅ mycket enklare!!
Vispa ihop 2 dl ljummet vatten + 2 dl vetemjöl (ekologiskt) + 1/2 dl stenmalet spelt vete + 1 msk flytande honung. Häll upp smeten, som nu bör vara som våffelsmet i tjocklek, på en väl rengjord burk. Sätt över gladpack och se till att den sitter ordentligt med en gummisnodd.

Låt degen står och jäsa i två dygn i rumstemperatur. Det ska nu vara lite bubblor på ytan och lukta lite surt, som filmjölk. Om det inte bubblar och luktar surt, låt den stå ett dygn till.
Vispa ner ytterligare 1 1/2 dl ekologiskt vetemjöl special + 1 dl ljummet vatten. På med plasten igen och ställ i rumstemperatur.
Låt degen stå ytterligare ett dygn. Nu ska det bubbla ordentligt och lukta härligt surt, vispa ner ytterligare 1 1/2 dl ekologiskt vetemjöl special och 1 dl ljummet vatten. På med plast och gummisnodd igen.
Dagen efter ska du ha en härligt surdeg, lika bubblig som den på bilden. Det är alltså dags för det roliga, baka surdegsbröd på vete ;p

Varför stenmalet och ekologiskt? Det är helt enkelt så att det blir en bättre surdeg och det är definitivt mycket enklare att lyckas. Rumstemperatur? Ja, egentligen lite varmare, runt 25 grader behövs.

I morgon ska det bakas Sourdogh (mjuksega småfrallor), beställda av sonen.

Ha en underbar torsdagskväll. Tjingeling

1 kommentar:

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

JAg förstår precis. Nu har jag misslyckats flera gånger med min vanliga rågsats... Jag tror vi har det för kallt inomhus, och inget lagom varmt ställe på vintern. Så jag blir jätteglad att få ett nytt recept att pröva lyckan på.

Ha en skön helg, om du har lust så har jag utlottning idag, kram H.