tisdag 4 januari 2011

Återvinna - eller återfinna ......


...... det är den eviga frågan.  Husmödrar förr skulle älska våra automatiska kaffebryggare, som dessutom maler kaffet direkt. Jag älskar känslan av att mala kaffet för hand, känna varje böna protestera innan den blir malen, inte minst känna doften. Dessutom får brygga det på traditienellt sätt! Mmmm, vilken doft!


Gammelmormor serverade finkaffet eler finmiddagen på brickan, jag använder till att återspegla ljuset.


Vilken skönhet älskar inte att spegla sig? Visste ni att min morfars far var skomakare? Eller att min morfars mor var sömmerska?   näää, kunde tro det! Men jag har en del tunga ;o minnen som påminner om deras yrkesval.


En del kan inte se nog av sig själva!! Därför har jag ett underbart sminkbord :o i sovrummet med tre vinklingsbara speglar dessutom.



Bak-, pastej- och kakformar kan man ha till mycket. Goda bakverk, god mat och till lyst.... Jag har använt många nu under den mörka årstiden, till blommor, till ljus, ja det mesta faktiskt....


Kronan på verket är nog ändå specerihyllan i köket, efter flera års letande fick jag tag i en genom Öland Byggnadsvård (Tack Emmy!!!!) Med nytt bakstycke, putsad och målad är den en riktigt juvel i köket.

Frågan återstår då - återvinna eller återfinna - det kanske är samma sak men för olika generationer.

Titta gärna in på Inspirationsfabriken för mer inspiration om samma tema.

Ha en underbar tisdagskväll. Tjingeling

Inga kommentarer: