tisdag 1 juni 2010

Doftande trädgård i förvandling

Tulpaner, påskliljor och hyacinter av alla de slag har fått gett vika för nya dofter och nya färger.
Trädgården har en, nästan, bedövande doft just nu. Syren, magnolia, äpple, liljekonvalj, allt blandas till en riktig doftorgie.
.
Aklejan tillhör inte mina favoriter, men har ändå sin givna plats på något sätt. De som fått en äkta dispens är de riktigt mörka, nästan mot svart. Just denna går mer mot blått. De aklejorna som ligger risigt till när det blir trångt är de rosa, är inte förtjust i rosa (men ni ska få se att de finns ändå).
.
Allium står i givakt, nu när stormen bedarrat. Så härliga och pryder sin plats långt in på hösten med sina fröställningar.
.
Ytterligare en mormors-växt som vi väntar på. Pioner har vi en del riktigt gamla, det sägs att de är lika gamla som huset. Seglivade är de i alla fall, vi har flyttat dem många gånger.
.
Snart börjar nästa doftorgie, vildkaprifol. Doftar, nästan, så att man slår omkull när man går ut på trappan.
.
De senare äpplena har också börjat blomma, gravensteiner. Kungen av äpplen, om ni frågar mig!
.
Min skuggrabatt vid köksingången kräver snart en presentation i sin helhet. Men jag väntar några dagar till, de rosa !!!!! skuggbräckorna ska slå ut först ;)
Hosta Patriot, fyller verkligen sin plats i en skuggig rabatt.
.
Hosta Halycon (tror jag att det är) är lite blåaktig i bladverket och inte fullt så stora blad.
.
Hosta Elegans (tror jag att det är) får riktigt stora blad, lite ljusare bladverk (mer åt lime). Den borde ha varit planterad längre bak!!
Det finns en risk att jag blandade ihop namnen på de två senare hostorna när jag flyttade dem.
.
Om ni är intresserade att se resten får ni hålla er till tåls några dagar till för att se helheten.
.
Ha en härlig tisdagskväll. Tjingeling

2 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Inte bara fina bilder ... även fina blommor! Om bara mördarsniglarna och andra "djur" lät bli att äta upp de!

Elle sa...

Du har lyckats få med de flesta av det som landat eller kommer att landa i min trädgård. Min lilla syrén blommar just...ut. :(
Igår köpta jag en Hosta som idag hamnar i rabatten, likaså en klen pingstros och ett par andra saker som måste växa till sig lite. Bilder kommer framöver...naturligtvis!

Kul att du bytte bild, den ser verkligen trevligare ut!! *blink*

Nej, vi försökte med rutschkana, men mur var dock bättre! *ler*
Sitter här, morgontrött, och märker hur din kommentar får mig att sitta och le...*ler*

Ha en skön dag!
Kram Elle