fredag 24 januari 2014

Fredagsmys i köket ......


....... som vanligt inleds fredagsmyset i köket. Jag hittade inget recept som passade mina önskade ingredienser, så det fick bli att ta fram lilla trollspöt och trolla fram en dessert. Om den faller resten av familjen i smaken kommer bild och recept under helgen. En helt laktosfri cheescake som jag tänkt servera med färska hallon och blåbär.


När jag ändå är ute i köket med kameran, får det väl bli några bilder till ;-) Favoritmotivet - den älskade kryddhyllan som även huserar mängder av burkar.
Kaffet! Är det inte espresso så är det mörkrostat Zoegas, bönor maler vi i mormors gamla kaffekvarn och brygger i Don Pedro och bryggmalet går ner i pressobryggaren.
Dessutom är vi tedrickare av stora mått, dricker både svart och grönt te, blir lätt smakuttråkade så det måste finnas variation hemma :o


Vi har en kryddhylla till i källaren, något mindre, helt annorlunda och jag misstänker väldigt unik. Men den ska troligtvis renoveras och hamna hos dottern vad det lider :o Äpplet faller inte långt från trädet! Hoppas bara att det är den enda lasten hon ärvt ;-)


Tallrikshyllan är fortfarande försedd med brickor i alla former och storlekar. Några böcker står alltid framme men byts ut varefter jag behöver inspiration.
Ha en härlig fredag och glöm inte njuta av nuet. Tjingeling ♥

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Fredagsmys är alltid skönt. Don Pedro, vad roligt. Sån hade mamma jämt när vi var små fast dom gick ofta sönder minns jag, Vi hade en orange tror jag eller kanske den var brun. Kram Pia