fredag 10 januari 2014

Fredagslyx på hög nivå .....


........ att kunna sluta tidigt på jobbet och ändå känna att jag levererat det jag lovat, det är lyx på en fredag.
Att solen sedan lyser rakt i ögonen när jag kör hem, det ger extra guldkant på tillvaron.
Att dessutom få kliva in i ett välstädat kök, där surdegarna står och puttrar sen i går kväll, det får mig upp på de rosa molnen ;-)


Kladdig dessert till kvällen låg på beställning - exakt vad det bli har jag inte riktigt tänkt ut, men det blir i alla fall choklad!


Det är så himla skönt att ha ett riktigt skafferi i köket, ett riktigt kallskafferi dessutom. Här förvaras i princip allt från konserver, olja, pasta till socker, choklad, bakpulver. Jaa allt det där som behövs i ett kök där allt lagas och bakas från grunden.


Det som inte kan förvaras i skafferiet, förvaras i eller ovanpå kryddhyllan. Eftersom vi köper ekologiskt mjöl direkt från kvarnen/odlaren är påsarna inte i standardformat och förvaras därför i äppellådor under bakbänken. De underbara styckningstavlorna kommer från Knaada.


Här puttrar alltid en rågsurdeg och den matas konstant som alla husdjur :o Jag använder min surdeg till mjukt matbröd, knäckebröd och sött vetebröd och skulle inte klara mig utan den.


Som sagt, jag njuter av fredagslyx på hög nivå och är produktiv samtidigt. Tur att familjen tycker om att äta det jag producerar ;-)

Ha en underbar fredagskväll. Tjingeling ♥

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Vilken glöd och kärlek i din bakning och matlagning. Härligt med sådana människor. Ska du inte ställa upp i Sveriges mästerkock nästa gång? Kraaaam Pia