söndag 2 januari 2011

Enklaste .........


....... vitaminkicken, och en av de godare :-), är lätt att åstadkomma. Det blir dessutom så himla gott med de spanska och italienska apelsinerna och citronerna. I dag plockade jag även av mina calamondiner i växthuset.
 

Inga krångliga ingredienser utan det enda som behövs är 1 kg citrusfrukter, gärna ekologiska, 1 kg syltsocker och 4 dl vatten. Ja visst ja, jag glömde, lite tid behövs också ;o

Jag diskar alltid citrusfrukterna från affären med diskmedel och ljummet vatten, torkar dem ordentligt. Skivar frukten fint. Blandar frukt, socker och vatten i en kastrull.

Låter det sakta koka upp under omrörning och sen koka kraftigt i 15 minuter. Klart!

Ja, eller...... Jag häller så klart upp dem på varma burkar, det blir nästan fyra honungsburkar.


Sen är det bara att vänta till marmeladen kallnat, just det, det är marmelad det blir! Jättegott på en skiva valnötsbröd med lagrad ost.

Ha en underbar söndagskväll. Tjingeling

5 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Mmm gott och nyttigt kan man säga.
Blir sugen fast att jag just har ätit.
Ha det gott
Annika

Annika Christensen sa...

Mmm gott och nyttigt kan man säga.
Blir sugen fast att jag just har ätit.
Ha det gott
Annika

Bluggi buggi blogg sa...

Mmm, det så godt ut. Ha et riktig godt nyttår :)
Trude :)

Elle sa...

Ser gott ut!
Vad kul att kunna skörda sin egen f
Frukt mitt i vintern.
Roligt att du kollade förbi hos mig och firade!
Kram Elle

Sjabbig men chic sa...

Ser absolut underbart ut!!!

Kramis Lisa