måndag 22 mars 2010

Idiotsäkra vårtecken.......

Dom första vårtecknen dyker alltid upp på mitt sängbord. Trädgårdslitteratur av alla de slag.
.
Jag söker inspiration hos Peter Englander - bara för att jag älskar Skåne och har påbörjat en medelhavsträdgård i trädgårdens absolut bästa (läs torraste och varmaste) läge.
.
Åsa Wilke ger mig kraft och inspiration för att återställa framsidan av trädgården till sitt ursprung, 40-tal med enkla planteringar (med det kommer inte att bli kalkstens gångar).
.
En härlig gammal trädgårdsbibel som jag köpte för 5 kronor när biblioteket hade utförsäljning. Är faktiskt riktigt bra som uppslagsverk, framför allt nu när jag tänker satsa på nötodling ;).
.
Jag ska ner till Ensamma trädets plantskola i Rörum (utanför mandelmanns Trädgård) och hämta en röd, helt underbar, hasselnöt och vi planterade äkta valnöt för två år sedan. Vanlig hassel har vi redan i trädgården, en självsådd dom fått bli kvar.
.
Vi kommer att bli ekorrarnas bästa vänner, eller ännu hellre stenknäckens.
.
Jag har en förmåga att sprida alla mina funderingar och drömmar för trädgården runt hela huset. Halva familjen blir galen ;) Men vad gör det! De har ju en glad mamma / hustru (fniss).
.
Blommande forsythia är väl ett vårtecken, gott som något. Tyvärr är denna lite fusk, men ändå....
.
....allt är inte fusk, ute börjar faktiskt min krypande kärleksört att komma upp ;)).
.
Idiotsäkert eller inte, en trädgårdsnörd utan vår, är en ledsen trädgårdsnörd.
.
Ha det bäst. Tjingeling

2 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Fint!
:)

Emmas utsikt sa...

Så himla mysigt med trädgårdsböcker...ah...!
Kul om du kommer med recensioner. Det finns ju så mååånga.


Jag har försökt hitta till dig, men din profil har ingen länk när jag ska in via följarbilderna. Det kanske är meningen? Min länk till dig hade försvunnit, de gör det ibland hos mig. Har du varit med om det? Himla tråkigt.

Hursomhelst! Det ska bli kul att följa med på trädgårdsåret. :)

Ha en skön kväll!