söndag 22 september 2024

Höstdagjämning


Höstdagjämning och kanske årets sista sommardag?
I går plockade jag ihop lite fallfrukt i trädgården, fyllde skottkärran. 
I förmiddags plockade maken fram fruktpressen. Perfekt arbetsfördelning ;-) Maken plockar fram och plockar undan, jag pressar musten medan han klipper häckar.


Det är så mycket fina äpplen i år, synd bara att alla ramlar samtidigt. Den röda sorten är inte lagringsbar men god till mos, kakor och blanda i must.


Vi har ingen riktig arbetsstation för mustpressningen, men jag håller gärna till utanför växthuset. Det är hyfsat plant och nära till rent vatten.


Efter ett dagsverke står juicen i pastöriseringsapparaten, en riktigt bra investering om ni frågar mig. Musten värms upp automatiskt till vald temperatur och hålls i vald tid innan pipet hörs och det är dags att fylla på BiB.
Förra helgen blev det 3 st 3 liters plus 2 liter i en kanna, jag gissar att det blir lika mycket idag.

Söndag, höstdagjämning och nu piper pastöriseringsapparaten :-)
Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan <3 

Inga kommentarer: