torsdag 21 december 2023

Matrum förberett för jul


Sakta men säkert ändras pyntet från advent till jul, vilket skillnad det blir när det kommer in lite rött.
Lagom knoppiga amaryllisar plockades upp igår på centralortens fina blomsteraffär.
Tyvärr räcker inte dagsljuset till att visa den underbart djupt, bourgogneröda färgen.


I år är min tanke att låta dukningen vara lite enklare och barnanpassad, dvs ingen hängande duk ;-)
Hur jag gör med ljusen har jag inte bestämt än, men lutar nog åt värmeljus istället för de höga, femarmade.

Redan i morgon dukar vi upp för sju och på julafton blir vi några till, tar in ett extra bord och dukar för tolv.


Förra årets riktiga loppisfynd, en djup tallrik i serien "Tomtejul" från Rörstrand, har i år kompletterats upp med flat tallrik <3


Tallrikarna finns på begagnat/antikmarknaden, det handlar bara om tur för att få ett bra pris ;-)


Vi, lite mer, vuxna får äta på något diskretare tallrikar till jul. Ni har sett dem förut och kommer att få se dem många gånger till. Jag älskar dem helt enkelt!


De juliga servetterna inköptes för en liten penning på Rusta, precis lagom juliga om ni frågar mig.

Torsdag och nedräkningen har inte många dagar kvar. I morgon är sista arbetsdagen och sedan blir det julledighet :-)

Ha en fin fortsättning på veckan <3

2 kommentarer:

Klevis sa...

God Jul och Gott Nytt År🎄🥂

HWIT BLOGG sa...

Så fint och julmysigt hos dig! Vackert med amaryllisarna i fönstren också...bra idé!
Ha nu en underbar JUL och njut av allt det goda :)
Vinterkram från Titti