söndag 15 oktober 2023

Öland, Kalmar och Långasjö


Vilken helg!
Vi bestämde oss för att skapa oss en alldeles egen skördefest på Öland i går. Genidrag! kan jag säga.
Vi var inte helt ensamma, men snudd på.
I sol och halv storm avnjöt vi vad södra Öland kunde bjuda på. I färjestaden plockade vi upp den godaste vanilj/äppelmunk jag ätit och den fulaste, sötaste groda jag ätit.


Fikade gjorde vi i Mörbylånga hamn som omväxling, länge sen vi var nere där.
Kvarnen såg helt nyrenoverad ut.


Sen är jag ju svag för industrihistoria, därför är även den vackra vattenpumpen med på ett hörn.


Potatis, gul och röd lök, isterband, lite olika kryddor och grillkött fick hänga med hem. 
Jodå vi hann även med en snabbvisit på Ikea. Gästsängen behövde ett täcke och barnens övernattningssängar behövde nya kuddar. Egentligen var jag även ute efter fönsterlampor, men ..... njae inte från Ikea i alla fall.
Blomsterlandet fick står för gravljus, den säsongen är ju precis runt hörnet.


I dag startade vi i Långasjö, vi köpte upp alla plantjord de hade kvar i växthuset, lite ljung till urnorna fick också hänga med. Sugrörsdrickan till lilla A kommer ju inte från växthuset då, utan från vår lokala Icahandlare.

Sen blev det utedag deluxe i både sol och ösregn. Jag planterade lökar och flyttade ett par rosor. Planterade ljung i krukor och urnor.
Vi fyllde ut den ena kanten vid den nya asfalten, med jord och sand 50/50. Vi vill ju inte riskera att någon trampar snett i kanten, det är ju så nedrans mörkt kvällstid och morgnar.
Jag skurade trappor medan maken spolade garagenedfarten med högtryckstvätten.

Jag kan lova att det hettar i hela ansiktet och jag är helt slut i ryggen! 
Phuiii! 
Men vilken fantastisk helg :-)

Tror det snart är dags för planläge med täcket högt uppdraget.

Ha en härlig avslutning på helgen och en fin start på den nya veckan <3

Inga kommentarer: