tisdag 3 oktober 2023

Hur smakar Gamla Stan


Även om jag är född och uppvuxen i Stockholm kan jag inte säga hur Gamla Stan smakar, däremot kan jag beskriva den ljuvliga doft som en julmarknad på Stortorget i Gamla stan bjuder på. Sockervadd, brända mandlar och vedeld.


Blossa själva beskriver årets årgång så här:
Hallon tillför en lekfull bärighet i Blossa 23, vars sötma balanseras av humle som blir extra tydlig i eftersmaken. Humlens toner fångas särskilt bra upp av nejlikan från glöggkryddorna, som tillsammans bjuder på en spännande kombination.
Frågar vi Systembolaget, beskriver de årgången så här:
Kryddig, söt smak med inslag av pomerans, hallon, kardemumma, tropisk frukt, ingefära och örter.


Jag skulle vilja påstå att hallonsmaken framträder bäst när glöggen dricks kall, den har en besk eftersmak som jag misstänker kommer från humlen och kryddnejlikan som framträder väldigt tydligt.


Varm smakar den mest som just varm, vit glögg men med en tydlig besk eftersmak.

Det är inte den godaste, men definitivt inte den sämsta. Den får tre glöggmuggar av fem.

Tisdag och årets Blossa är provsmakad.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Men åhh, kan man redan smaka på den. Jag som tänker mig en lång vit period men glöggen kan jag inte motstå. Kraaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Spännande! Men bästa glöggen är den man gör själv - alla gånger :)
Kram från Titti