måndag 17 april 2023

Plastpåse efter plastpåse


Äntligen är då dahliaknölarna i jord!
I plastpåsar och plantjord. Enkelt och behändigt utifall många har dött, tänker jag.


Kommer ni ihåg 2020, stora dahliafrossaåret.
Jag investerade i ett antal olika dahliasorter, efter tre somrar har nog det naturliga urvalet gjort sitt. Endast den starkaste överlever i vår trädgård, speciellt om man är dahlia och planteras direkt i rabatten :o

I år kommer de starkaste att vårdas ömt och planteras i bästa jord och i krukor.


I helgen plockade jag också ner den mesta isolerplasten, endast det södra hörnet har kvar plasten, dels för skugga men också för att den stora physalisen står där.


En del plantor är krukade, eller jag kanske ska säga pluggade. Jag satte helt enkelt de bredsådda plantorna i något större pluggbrätten för att få plats med allt.
Någon gladiol har redan brutit jordytan, med lite tur kommer fler under veckan.


Så varmt det blir i växthuset nu och fort går det. Phuii! Jag är så tacksam för de automatiska öppnarna.

Måndag, ny arbetsveckan och massor att ta igen efter en veckas semester.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

3 kommentarer:

Halmhatt och mamelucker sa...

Så trevlig blogg jag hittade här via Isas trädgård som jag följer. Mina Dahliaknölar kom också ner i jorden denna helg.
Lite nya och sparade. Ska bli bättre på att märka upp de som är nya från och med i år. Ett löfte.
Allt gott!
Annika

Villa Ryttarängen sa...

Oj vad de händer saker hos dig. Smart med plastpåsar till knölarna. Kraaaam Ppia

Isas Trädgård sa...

Håller också på med att förodla dahliorna i plastpåsar i år för första gången. Härligt med så mycket som grott i ditt växthus nu !
Ha det så gott !
Kram/Isa