fredag 21 april 2023

Trädgård för mångfald


Sedan ett antal år tillbaka har vi noterat att insekterna minskar, med minskat antal insekter minskar även befruktningen av våra fruktträd och bärbuskar.

Vi funderade på vad vi kan bidra med, i alla enkelhet, för jag är definitivt inte mogen att ta steget till bin eller höns i trädgården.
Vi har redan fågelholkar, vi matar (små)fåglarna och vi har ett fågelbad med vatten i olika djup.


Förra helgen satte maken upp ett litet insektshotell i vår hagtorn.


I hagtornets krona har vi låtit skatorna bygga ett bo, de har tidigare bott hos grannen men boträdet blåste sönder förra året. Samma skatpar har tidigare försökt att bygga i vår oxel, men då motade vi bort dem. Oxeln står vid våra bilar, vi vill inte ha bilarna fulla med fågelskit helt enkelt.
Hagtornsträdet däremot står mitt i trädgården, men kanske lite väl nära uteplats, växthus och köksträdgård. Vi får helt enkelt se om de stannar eller om de känner sig för störda av oss.
Annars gillar jag skatornas revirförsvarande, de skrämmer bort både kajflockar och katter. Vilket gillas skarpt av fru Davidsson :-)


Fortsätter vi på insektsbiten, så har den, av vildsvinen, söndertrasade delen av gräsmattan reparerats med många kärror sand och jord. Phuii! Insådd med gräs och bifoderväxter. Den lilla plätten ska nu vattnas med jämna mellanrum och inte klippas med gräsklippare.
Runt fläderbuskarna har vi stor del av våra brännässlor, både för skörd men också för nässefjärilarna.
Vi har även lavendel och en hel del vild oregano (kungsmynta) i trädgården som lockar till sig allehanda insekter.


Avslutar med en fredagsbukett i rabatten. Alltså som jag älskar tulpanen 'Turkestanica'.

Ha en fin avslutning på fredagen och en bra start på helgen <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Grannen har skaffat bikupor så nu har jag bin i min trädgård också! Härligt! Dom gillar tydligen alla mina fågelbad :)
Ha en fin helg!
Kram från ett soligt Öland & Titti