söndag 2 april 2023

Odling, förkultivering och omskolning


Värmen stiger i växthuset, över 25 grader när solen skiner, trots halv storm och nordan. Tur att det är automatiska öppnare på takluckorna.

Som ni ser är vinterisoleringen fortfarande kvar, trots att förkultiveringen pågår för fullt, men det ska ju bli några riktigt kalla nätter även nästa vecka. Sen får vi väl se vad som händer efter påsk, kanske läge att använda någon dag i påskhelgen till att vårstäda växthuset, innan det blir knökfullt av plantor.


Physalisen vädrar i alla fall vårluft, full av blommor, nya skott och bär.


Physalis är verkligen något jag rekommenderar, en planta ger mer än väl behovet av de nyttiga bären. Dessutom kan man göra sig självförsörjande på plantor. Jag tror att jag köpte den första plantan för fem eller sex år sedan. Jag har sedan bara tagit skott varje år.


Eftersom våra övervintrar i växthuset, ger de bär året runt. Bara något mindre under de allra mörkaste månaderna, då de inte orkar blomma och sätta nya bär. De bären och fruktkapslarna som redan kommit fram mognar under hela vintern och det brukar vara så mycket att vi klarar oss fram till ljuset kommer tillbaka.

Vi har inte haft någon extrem värme på i växthuset denna vinter, pga elpriserna, övervintrarna i växthuset har bara haft frostfritt och de har klarat sig ypperligt.


Blomningen lovar gott om ett tag :-)


Luktärterna har precis kommit upp, jag sår dem i vanlig jord i rootmaster, när de blir för stora flyttar jag över dem i stora krukor och ställer ut. Trots sin späda uppenbarelse är de riktiga överlevare och klarar även frost så länge de inte har blomknoppar.


Tomaterna är precis omskolade, de är ytte-pytte-små, men i år kör vi bara kruktomater, dvs minikörsbärstomater. Riktigt goda och enklare att hantera. Funkar i både krukor, blomlådor och amplar :-)


I förkultiveringslådan är det mest kål :o
Jag undrar bara VAR jag ska göra plats för alla kålplantor. Röd och vit spetskål, savojkål, brysselkål och salladskål. Grönkålsvarianterna är inte sådda än, de är ju lite snabbare. Blir kanske krukor med kål i år?

Har givetvis en del blommor också under förkultivering, är väl läge att skola om allt det här under påskhelgen. 
Chili-plantorna står fortfarande på fönsterbänkarna i huset, de behöver ju mer värme för att trivas.

Söndag och jag är glad att den här veckan är slut. I morgon börjar påskveckan och vi har mycket kul att se fram mot :-)

Ha en fin avslutning på veckan och en bra start på den nya <3

Inga kommentarer: