onsdag 27 april 2022

Förbereda pallkragarna


Det är bara att konstatera att det nästan aldrig blir som planerat....
Jag skulle ha fortsatt vända ner kogödsel i mina pallkragar, men dagens väder satte stopp för det. Regn och 4 grader är inget gräva-gödsel-väder.

Däremot känns det väldigt bra att ha förnyat "huvarna" till pallkragarna. Jag kör med både fiberduk och plastdrivhus i början på säsongen. Senare brukar det räcka med kålnätet.
Silverlök är den absolut godaste löken, näst efter vitlöken då, om du frågar mig.


Planen är klar sedan länge och just de här pallkragarna rymmer inte silverlök, den tänker jag pilla ner i bärpallkragarna som vanligt.

Vitlöken satte jag i höstas och jordärtsskockorna sitter sista året i pallkrage. Nästa år ska de flytta ut i trädgårdslandet, hoppas jag ;-)

Persiljan i pallkrage C har övervintrat och ska bara kompletteras med lite nysådd. Blomstermoroten står i växthuset och bara väntar på utplantering. Salladen sår jag så snart jag satt utt plantorna.

Praktvädden i pallkrage B står och väntar på utplantering. Resterande sås på plats.

Rosenskära, röd spetskål och den röda grönkålen väntar på utplantering. Stjärnflockan misslyckades och får ersättas med annat. Resterande sås i pluggbrätte, så snart jag har ett ledigt, för senare utplantering.


Jahaja, plantorna ser allt annat än glada ut, de väntar ivrigt på att få komma ut i friska luften och få lite utrymme för sina rötter. Om vädret fortsätter vara så här kallt och blött får jag nog ta tag i lite omskolning, men jag tänkte ju slippa det i år.

Tiden i år är en begränsning, så det gäller att ta tillvara på varenda sekund. Synd bara att vädret satte stopp för förberedelserna av pallkragarna.

Onsdag och det är hög tid att preppa lite mat.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Kål går inte att odla här. Blir uppätet fast man har nät. Kraaaam Pia