söndag 20 februari 2022

Föraning om vår


Vilket väder <3
Den här söndag stoppar jag in i ett eget litet fack, första föraningen om en stundande vår.


Nästan två timmar på golfbanan gör väldigt gott för själen.
Någon har dessutom tänkt på våra flygande vänner och satt upp en knipholk vid en av dammarna.


Någon måste ju posera för att påvisa det höga vattenståndet ;-)


Allt regn vi fått, fyller verkligen på både dammar och Kyrksjön.


Nästan som en salladsskål, växer tickan på en av de gamla ekstubbarna. Svårt att förstå hur stor den är, men stubben mäter över en meter i diameter, en riktigt gammal ek med andra ord.


Har konstaterat att det här skulle kunna vara förklaringen till min envisa förkylning. Hasselns hängen är enorma och i mängder, både hemma och i naturen runt omkring oss. Japp! Jag har lagt en beställning på min allergimedicin, som tur väl var hade jag ett uttag kvar på mitt recept :o


I går la jag 1,5 kg kikärter och gråärter i blöt. I dag har jag malt och kryddat upp dem, stått och rulla bollar i två timmar.


Men nu har vi ett rejält lass med falafel till både luncher och middagar framöver :-)
Är du sugen på att göra falafel, finns receptet HÄR.

Nu har jag överlämnat köket till maken som fixar Biff Lindström, alltså så gott :-)

Ha en härlig avslutning på helgen och an bra start på den nya veckan <3

1 kommentar:

Lillian "sognafaret" sa...

Hos deg var det jammen våren allerede. Her laver snøen ned i kveld og det er spådd mer i morgen.