tisdag 8 februari 2022

Gua sha, ansiktsmassage


Jag vill inte påstå att jag lever ett stressigare liv än andra, men jag får stryk av stress. 
Stress tar ut sin rätt både i kroppen och psyket. Jag får huvudvärk, ont i kroppen och dålig hy.
Jag märker att jag inte är inte lika stresstålig längre. Det beror främst på två faktorer, ålder och jag var utsatt för på tok för hög stress under en för lång period :o 

Sen en tid tillbaka har jag försökt att ta tag i stressen med hjälp av mediyoga, yoga och meditation. 
Nu har turen kommit till min hud.

Jag vet att jag inte är ensam och jag misstänker att nästan alla har en en hud, torr som fnöske, den här årstiden.


Sakta men säkert har jag bytt ut mina hudvårdsprodukter mot ekologiska, vilket har gjort underverk med min hy.
Jag använder två olika oljor, en för morgon och en för kväll. Hudkräm, ögonkräm och en riktigt fet kräm när jag är som torrast. När solen väl kommer fram är det minst spf 50 som gäller.

Gua sha stenen använder jag (tillsammans med olja) för ansikts- och halsmassage, både morgon och kväll. Uppiggande på morgonen och avslappnande till kvällen :-)

Gua sha kommer ifrån den kinesiska medicinen och har använts i hundratals år i Asien. 
Gua sha aktiverar blodcirkulationen i huden och förbättrar hudtonen. Minskar svullnad i ansiktet, jämnar ut rynkor och tar bort spänningar i ansikte och hals.
Jag valde en sten i jade som står för balans, i gua sha sägs jade lugna och balansera huden. 

Tisdag och det är soppdag i Villa Davidsson.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inlägget är på inget sätt sponsrat, utan det är produkter jag använder och tror stenhårt på

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Vad spännande. Jag har inte hört talas om detta tidigare. Stress är ju verkligen en bandit som sätter djupa spår. Själv masserar jag ansiktet varje morgon som en sorts ritual fast med en vanlig hudkräm med anti age. Dom där kineserna har verkligen gjort mirakel genom tiderna. Kraaam Pia