onsdag 8 september 2021

Odlad hetta


Nu börjar chilifrukterna anta sin rätta färg och det är verkligen hög tid.
Vi hade ett par riktigt kalla nätter (3 grader) och jag tror minsann plantorna uppfattade signalen och börjar helt enkelt ta sig till vila.

Får jag presentera Ezpeleta, en ganska mild chili men några har ordentlig hetta. 


Som ni ser har Ezpeleta rejält gula blad.
Hos grannen, Big red, har bladen trillat helt. Men det kan bero på annat också, eftersom frukterna börjar ruttna innan de är mogna. Vill inte ens visa eländet på bild :o


I den här lådan är det en planta Yellow hot wax och sju Anaheim.
Bägge två relativt milda chili med lite smygande hetta. Perfekta att fylla med ost och tillaga i ugn eller på grillen :-)


Hot wax är skördeklara, men Anaheim är fortfarande knallgröna, hoppas att de också hinner få lite färg innan det kommer frost.


I år tar jag frön på mina chili, så att jag i alla fall kan så samma sorter nästa år. 
Jag menar, det kanske är samma rusning efter fröer 2022 som 2021 och då kan man baske mig inte vara säker på att få tag i några :-)

Men då tar vi väl onsdag då, mitt-i-veckan-mys :-)
Solen lyser med sin frånvaro, men det är ganska behaglig temperatur.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: