tisdag 31 juli 2012

Årets första .......


...... svärföräldrarna har ett träd med de allra tidigaste, Transparente Blance. Den allra första är den allra bästa!! Äppelpaj med hemkokt vaniljsås!!

Jag gör en variant på Leilas äppelpaj, en mördeg som jag trycker ut ganska tunt i botten. Jag steker äppelklyftor i smör med socker och kanel till de är mjuka och häller allt i pajskalet. Viker över kanten och lägger lite remsor på. Penslar sen med uppvispat ägg och strör över råsocker.
Gräddar till den får fin färg.


Avsvalnad med kall vaniljsås är det riktigt, riktigt gott. Ha en härlig tisdag. Tjingeling ♥

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vad gott! Våra transparent blance har dött tyvärr. jag väntar på att säfstaholm ska bli mogna. Bra recept.. Kram Pia

G:a Affären sa...

Äpplen redan? Åhh, det där såg riktigt gott ut, Leilas recept brukar vara lite extra goda.
Är beredd att hålla med dig om Elektrolux- kvalitet... det får bli ett annat märke här också för min håller på att ge upp! Den förra började brinna eller rättare sagt ryka så den kastade jag bokstavligen ut!
Ha det gott!
Cia