tisdag 24 juli 2012

Målet .......


......... för utflykten, Eriksberg som är ett 900 hektar stort naturreservat. 
Du kan köra runt i parken med egen bil eller åka med guide, vi valde egen bil.


I naturreservatet lever mufflonfår, vicenter, kronhjort, dovhjort och viltsvin. Vi hade en sån makalös tur att vi fick se alla de olika djuren. 
Visserligen kommer man inte jättenära inpå, jag kan lova att jag var glad för mitt teleobjektiv.


Den här bjässen däremot, ville inte bli fotat med tele. Han kom så nära att vi fick stänga bilfönstren för att slippa hans andedräkt.


Det gäller att ha respekt för djuren - de är trots allt vilda även om de lever i ett reservat. 


Jag måste säga att jag ändrade min åsikt om vildsvinen lite grann :o


De små ungarna, var så himla söta. Däremot har jag en väldig respekt för de stora grisarna som ju kan bli ordentligt aggressiva om de känner sig hotade.


Utöver djuren har de även näckrosor i massor. Den här röda näckrosen är fridlyst och har sitt ursprung i Fagertärn.


I sjön fanns även vita, gula och rosa näckrosor.


På Eriksberg finns även restauranger, hotell och ett museum.


Några av de fällda hornen från djuren har tagits tillvara och fanns i en utställningshall, där det även fanns fakta om alla djuren.


Jag kan verkligen rekommendera ett besök på Eriksberg. Ha en underbar tisdag. Tjingeling ♥

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vad kul att åka på safari i ett naturreservat. Dit skulle jag kunna tänka mig åka. Eriksberg.. var ligger det tro? Kram Pia

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Det kan jag tänka mig var spännande att se de vackra djuren så nära.

En resa har jag gjort i sommar till Älvkarleby på Fallens dag 17/6 mycket intressant, såg inte ens en ekorre för det regnade hela tiden.Tur för det, för fotona blev bra ändå.
Till mitt kära Småland kom jag inte, men träffade en Småländska gjorde jag i Lördags, hon bor här uppe./Trosa skärgård på en Ö.
Vi ses en gång om året.Ibland två.Hon har sin släkt kvar i Småland så där vistas hon nog en del, sjukliga syskon måste ses över.

Kram Mi

Unknown sa...

Så vackert! Och spännande med alla djuren, hoppas jag kommer iväg dit nån gång ;)
Ha en skön kväll!
Kram Allis