söndag 10 maj 2020

Köksträdgården under valnötsträdet


Det är svårt att se det men valnötsträdet håller faktiskt på att slå ut, både blad och hanhängen :-)


Tänkte visa lite av det som åstadkoms under gårdagen.
Köksträdgården stod ju på schemat, ogräsrensning och sedan utsättning av plantor.


Vår sparris växer ju lite som den själv vill, därför kan jag aldrig så eller plantera förrän den första sparris kommit genom jorden.
Men i går var det dags, brysselkål i två fiberdukstunnlar.


 I två rader är det sedan kronärtskocka, stor tagetes, svartkål och sådda ringblommor.
Nu håller jag tummarna stenhårt för att väderprognosen för den här veckan ska stämma hyfsat, mulet, lite regn, svalare men inte frost.
I värsta fall får jag springa ut med lite fiberduk.


Lite så här der det ut i köksträdgården just nu, ungefär där jag står ska en lähäck sättas. Häcken ska g. i hela köksträdgårdens längd + ca 1,5 meter för att skydda mot nordanvinden.


De nysatta jordgubbarna hade ju blomknoppar redan när vi köpte dem, tur att jag hade en fiberdukshuv över :-)


Jag vattnade givetvis det nysatta igår och idag har det kommit ett par lätta skurar, hoppas att det fortsätter så :-)


Skomakaren fick ingen lång ledighet i år, tiden mellan hägg och syren är nästintill obefintlig. Grannens hägg står i full blom och snart även vår bondsyren.


Eftersom jag är så himla förtjust i kombon i den rostiga rabatten kan jag inte låta bli att avsluta med ytterligare en bild därifrån.

Söndag och träningsvärken från gårdagens trädgårderande ska jobbar bort med lite golfträning.

Ha en skön avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan <3

Inga kommentarer: