tisdag 29 augusti 2017

Mixa och blanda


 Jamen vilken underbar höstdag vi har haft, synd bara att sitta inne på ett kontor hela dagen.

Apropå kontor, det där med lunch på jobbet är jobbigt!

Vi äter lagad mat på kvällen och med ett stillasittande jobb, som jag har, kan jag inte sätta i mig även en lagad lunch. Istället äter jag en lättare lunch som oftast består av ett kokt ägg och en smoothie, helt enkelt. Ibland lägger jag till någon frukt eller macka som mellanmål.


När sonen opererade sig förra hösten köpte vi hem en smoothiemixer (HÄR) för att han skulle få i sig någon mat. Den lilla, nätta mixern var även perfekt för min lunch, men den fick sonen med sig när han flyttade. 
Som ersättare skaffade vi oss en kraftfullare blender. Visserligen kommer den nog mest att användas till min dagliga smoothie, men den klarar även av lite tuffare arbetsuppgifter, som att krossa is och mixa vaniljsocker ;-)


Eftersom jag är laktosintolerant och har svårt för stora mängder mjölkprodukter, även om de är laktosfria, använder jag mandelmjölk som bas i mina smoothies. Sen tillsätter jag frukt och bär efter vad som finns hemma, för att få lite konsistens använder jag antingen dinkelflingor och chiafrön eller en banan.  

Nu tror jag minsann att jag ska passa på att njuta av det sista dagsljuset, ha en fin fortsättning på resten av veckan. Tjingeling

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag får ju lagad lunch på jobbet gratis och det tackar man ju inte nej till. Fast ibland så hade det nog räckt med lite smothie. Vår blender brann typ upp så vi får köpa en ny. Kraaaam Pia

Meta sa...

Som tur är så är det inget problem hos mig längre eftersom jag är hemma hela dagen nu. Men mannen ska ha mat vissa dagar och då blir det rejäl mat för vi äter inte middag på kvällen då Han slutar oftast inte förrän 10-11 på kvällen. Jag får klara mig själv hemma då kan skvallra att det blir dåligt med mat de dagarna om det finns i frysen till honom.
Ha det gott och njut var dag
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Det där med mandelmjölk måste jag testa, har lite svårt för mjölkprodukter också...bra tips!
Igår kom det BARA 4-5 regndroppar! Otroligt! Kyliga morgnar och kladdvarma dagar och kvällar, ja det är verkligen sensommar.
Kram från Titti