onsdag 22 juni 2016

Fläderblom så det står härliga till


Ja, ska man göra någonting gott på fläderblommor, är det nog bråttom. Jisses vad fort de blommar över i år.
Vi har mycket fläder i vår trädgård, dels satte vi det som insynsskydd mot en granne, dels har fåglarna spridit dem ordentlig. Sen har vi den purpurfärgade som är så vacker :-)


Gör man saft på de rosa blommorna behöver man ta lite fler än av de vita, de är klart mindre men lika goda.
Förutom att göra den användbara flädersaften brukar jag roa mig med att göra en mousserande variant som är supergod och kul present att ge bort. Recept finns HÄR.


I bland är det bra att titta igenom sina egna recept :o 
Jag skulle inte göra någon saft alls i år eftersom vi har så mycket i frysen. Men jag ska baske mig göra några satser mousserande roséfläderlemonad :-)


Dags att sparka i gång mig själv, även om det är segt i dag. Besök hos sjukgymnasten inplanerat direkt på morgonen, sen kan det ju bara bli bättre :-)

Ha en härlig fortsättning på veckan. Tjingeling

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

vackra blommor är det minsann. Ha det bäst! Kraaam pia

Mia Coman sa...

Shock Blumen sind spezielle, und Sie können in Ihrer Ernährung verwenden, aber sind schön in einer Vase, in Kombination mit anderen Blumen der Saison, auch mit Rosen. Ich benutze sie oft, wenn auch nicht zu lang geschnitten.
Ein wunderbarer Sommer Sie wollen!
Grüße, Mia