måndag 6 juni 2016

Nationaldag med triss i tårtor


Så har även den här helgen snart nått sitt slut, tre dagar ledigt går snabbt när man har kul :-)

Eftersom vår Nationaldag är samma dag som vår sons födelsedag, har vi än så länge haft lite kalas den här dagen. I dag firade vi med triss i tårtor, smörgåstårta, prinsesstårta och budapest med jordgubbar.

Smörgåstårtan är en klassiker, ett snarlikt recept finns HÄR. Här är receptet dubblerat och eftersom Valio bytt ut en hel del varor i sitt laktosfria sortimentet, har vi bytt ut smetana och mellan fraiche mot creme fraiche. Hönökaka är utbytt mot polarkaka och den franska senapen är utbytt mot hemslagen majonäs.


De söta tårtorna till kaffet fick bli en variant på prinsesstårta och en budapreststubbe med jordgubbar.
Stubben har jag lagt ut HÄR tidigare, men jag har bytt ut hallon mot jordgubbar.
Prinsessvarianten finns HÄR. men jag bytte ut hallonsylten mot färska jordgubbar. 
Sen fick jag klä kanten med Nobless, eftersom de färdigkavlade marsipantäckena är för små för min tårtform :o

Om gårdagen gick i bakningens tecken kan man säga att dagen gick i ätandets tecken ;-) Tror minsann att jag får lägga mig i hårdträning för bikinisäsongen :o

Ha en bra start på den nya veckan. Tjingeling

3 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja äta är man bra på :) Himmel, det är grillningar, långa frukostar, fika och glassar i en aldrig sinande ström hi hi...
Nåja, bikinin ligger lååångt in i garderoben!
Kram från Titti

Meta sa...

Det vet du väl äta bör man annars dör man haha. De där extra kilona går snart bort i sommarvärmen man orkar ju knappt äta nåt alls förrän på kvällen. Härliga tårtor vad sugen jag blir. Har en morotskaka här det får duga
Ha det gott i veckan
kram Meta

Klevis sa...

Den smörgåstårtan är toppen och tillverkad många gånger hos mig också😍😍