torsdag 15 oktober 2015

Grönt i dubbel bemärkelse


Grön spenat och gröna ärtor fick bli basen i kvällens middag. För ett tag sedan fick jag tag i jättefin färsk eco-spenat som hamnade i frysen, perfekt att bara kunna ta upp lite i taget.
Jag fryser spenat på samma sätt som ramslök, sköljd, torkad och i en uppblåst påse.

För väldigt många år sedan bjöd svägerskan på Crème ninon vid äldsta barnets dopkalas, den soppan hade jag i minnet, men adderade spenat.
För att få lite extra protein, kokade jag några vaktelägg, som hamnade i botten på skålarna. Jag skriver ihop ett recept någon av de närmaste dagarna och lägger ut på matbloggen.


Jag undrar i mitt stilla sinne var den här veckan tog vägen, hur kan det redan vara torsdagskväll och bara en endaste dag kvar att jobba? Som för övrigt egentligen bara är en halv dag :-)
Oavsett var veckan tog vägen, hoppas jag, att mina planer för morgondagen håller. Jag har tänkt att baka, baka sött så det förslår ;-) 
Huvudingredienserna är äpple, päron och nötter. Av det kan man göra massor och jag har en nätt liten lista att bocka av.

Ha en härlig avslutning på kvällen och en bra start på morgondagen. 
Tjingeling

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Åh soppa är ju så gott! Nu blev jag sugen på det till lunch...
Ja vart tog denna vecka vägen? och alla andra veckor? Det är ju bara måndag och sen fredag hela tiden...inte klokt!
Kram till dig,
Titti

Meta sa...

Ohh den soppan älskar vi här har den ofta som förrättssoppa.
Ha det gott på fredagen
Kram Meta