fredag 23 januari 2015

Fredag, blommig fredag ....


..... älskliga perenner finns det många, alldeles för många för att egentligen kunna utse en favorit. Eftersom våren på något sätt är starten på mitt år (är ju född i mars) valde ändå en tidig perenn. En perenn som är så himla tacksam, kommer alla möjliga olika färgställningar och självsår sig så pass att jag sprider ut dem i hela trädgården.
Julros, eller helleborus får nog stå som min favoritperenn. Vill du läsa mer om just julrosor kan jag bara rekommendera den HÄR länken.


Vill du läsa om fler favoritperenner rekommenderar jag ett besök hos "Bland rosor och bladlöss" och övriga deltagare i Blooming Friday.

Ha en skön fredag. TJingeling ♥

13 kommentarer:

Louise sa...

Julrosor älskar jag mest för att de blommar när inget annat blommar, som nu! Vacker färg på den du visar upp!

kram louise

Händigakvinnan sa...

Visst är de vackra! Jag har inte haft några men planterade en massa skott under våren. Får se när de behagar gå i blom. Är sniglarna svåra på dem? Nu får jag allt hålla lite koll!
Trevlig helg

Bellas Lantliv sa...

Aha självsår dom sig? Vad spännande, jag har inga julrosor. Men visst är dom vackra. Har alltid trott dom är svåra. Hmm, kanske jag vågar mig på dem då.
Trevlig helg!

Rost och rädisor sa...

Julrosor är jag verkligen svag för men de gillar inte mig särskilt.
Trevlig helg
Anette

Meta sa...

Visst är den en favorit och älskad hos mig med. Ha det gott
Kram Meta

Gunilla sa...

Julrosorna är riktiga överlevare.
Det finns ju så otroligt många fina varianter.

Trevlig Helg

Veronica sa...

Jag tycker sååå, mycket om dig och har planterat ett antal nya för nåt år sedan. Andra färger än vita "vanlig" men hittills har jag inte sett dem blomma... Men de borde i år :)

//Veronica

Maribel sa...

Julrosor är en favorit hos mig med, skaffar några nya sorter varje år. Är så glad att de överlever. Trevlig helg!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Härligt härligt! Jobbar för fler Julrosor i vår trädgård men det tar sin tid. Tack för inspirationen!
Ha det gott!

Veronica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Trädgårdsflum, Ewa sa...

Gillar julrosor, men har ingen riktigt bra zon för det tror jag, jag har zon 4.
Men de finns under snön.

Trevlig helg, hej Ewa :)

Rosor och Akvileja sa...

Så bra val, de kommer tidigt när längtan är som störst.
Ha det bäst. Åsa

G:a Affären sa...

Håller med om julrosen, helst om de är i den vackra färgen!
Måste kika in i den länken, tack för att du delar med dig.

Kramar /Cia