söndag 2 september 2012

Söndag ......


........ med mulet väder, med sovmorgon, med långfrukost. Dessutom har vi fått massor gjort.


Medelhavspaj till maken, sonen och mig själv. Idag fylld med färsk broccoli, fetaost, soltorkade tomater, oliver, massor av os och lite äggstanning. Mmmmmmmm......


Passade på att köpa superbilliga paprikor, vad passar då bättre än att göra paprikasallad för höstens och vinterns grytor. Enkelt är det och fort går det dessutom, en bra kombo i mitt tycke.

Jag tog ungefär ett kilo paprika i blandade färger och skar i tunna strimlor.
Kokade en lag av 8 dl vatten, 1,5 dl ättikssprit, 5 dl socker, 3 tsk salt och en msk senapsfrön.


Hällde ner paprika strimlorna och lät dem koka till "lagom" konsistens i några minuter.


Lyfte upp paprikorna och la i burkar och hällde till sist över lagen så att det täckte, på med tätningsring, lock och bygel. Tadam!! Paprikasallad!
Det gäller att vara försiktig när man häller över lagen, i alla fall om man har antika burkar som mina. En sprack :( Tur att det finns fler i matkällaren!

Ha en härlig avslutning på söndagen. Tjingeling ♥

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ser väldigt gott ut, är lite känslig mot paprika men det kanske funkar med inlagda. Tack för tipset. / Pia

G:a Affären sa...

Aj då, det är alltid min fasa när jag häller hett i glasburkar. Ser att du i alla fall har handduk på marmorskivan...
Vilken energi du tycks ha och en riktig matmor med härliga rätter! Pajen både ser och låter riktigt god.

Du är jättefin, och ponchon ser sådär go och mysig ut!

Önskar dig en fin star på veckan!
Kram /Cia