torsdag 26 januari 2012

Fredagstips .......


...... redan torsdag och snart är den här arbetsveckan slut. Med vinterkylan har raggisarna åkt fram, allt för att skydda fötterna från de kalla golven. Japp, så är det - de jag har i stickorna är inte klara ännu!

I morgon är det fredag, fredag ......


....... vill bara tipsa om en perfekt förrätt med ett helt perfekt vin.
Räkcoctail, javisst, en äkta 80-talare men ack så god och enkel. Bottna en skål med hackad salld, fyll på med små, gröna ärtor, hackad rödlök och hackad purjolök. Fyll sedan på med "mjukkokt" ägg delat i fjärdedelar och MASSOR av räkor. Ibland gör jag en senaps- och honungsvinägrett för grönsakerna och en Rhode island sås att skeda på för var och en.

Vinet då?
En flaska från nya världen, Stoneleigh Chardonnay (6427). Supergott!!! Perfekt till räkor.

Ha en underbar torsdagskväll. Tjingeling

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Mysigt med raggisar! Fredagsgott är räkor, jajamen... Fast jag vill ha mina rena utan något alls.Kram Pia

4U2 sa...

Så gott, älskar räkor!

Fröken Dill sa...

Underbart! Räkor kan aldrig bli fel! Vi har en vagn på torget här bredvid mitt jobb som säljer färska smögenräkor. Frestande...