måndag 12 oktober 2020

Hattifnattar och höstfärg de luxe


Det finns en sak med hösten jag inte riktigt kommer överens med, det blir mörkt så tidigt.
Jaaa, eller tidigare och tidigare borde jag väl skriva. Efter sista helgen i oktober, när vi går över till normaltid är det ju faktiskt mörkt innan jag kör hem från jobbet.

Annars är det inte mycket som slår färgprakten.


Gaveln på ladan vid golfbanan lyser så praktfull, men det är tidsfråga till löven dalar.
I natt var ytterligare en natt runt nollan, några av dahliorna fick se sig slagna, medan de mer skyddade klarar sig någon eller några nätter till.


Hattifnattar är små, vita spökliknande varelser som varken kan tala eller höra men har däremot mycket bra känsel, och förekommer nästan bara i grupper.
Man kan nästa förstå hur Tove Jansson kom på sina Hattifnattar, själv snubblade jag nästan över en Hattifnatt-grupp i går ;-)


 Nu var det självklart inte Hattifnattar jag letade efter, snarare skogens guld. Men det gick sisådär kan jag säga, de på bilden och en handfull till, sen var det slut och mörkt dessutom.

Måndag och jag har skördat de sista gulbetorna, det blir betsallad med fetaost och rostad mandel i kväll :-)
Måndag och vi har en helt ny, obruten vecka att se fram mot.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: