söndag 9 juni 2024

Börja om


På något sätt känns det som om det gått troll i årets odlingar. 
Först sork, som visserligen visade sig att vara möss när de väl satt i fällan. 
Sen vaknade alla sniglar :o

I helgen bestämde jag mig för att börja om med några av pallkragarna helt enkelt. Jag skördade dillen, som ändå fått stå utan några angrepp. Ett tips! Så dillen medan det fortfarande är fryskallt, den kommer igång när det är lagom varmt och innan skadeinsekterna vaknat. Det här knippet är resultatet från 1/2 pallkrage.


Jag rensade bort allt som fanns i 1 1/2 pallkrage (charlottenlöken fick vara kvar), gödslade upp med hönsskit (vem älskar inte den doften? not). 
Jag laddade två snigelfällor och strödde ut snigelmedel i den sista pallkragen. Avslutade med att plocka bort fiberdukstälten och släpade fram kålnätet istället.


Snigelfällor med snigelgift placerade jag där de ätit upp mina sådder.


Där jag satte västeråsgurkan strödde jag ut snigelmedlet direkt i jorden (hade helt enkelt inte fler fällor).


Pallkragen där mössen huserade har växt på sig ordentligt sen de slutade rumstera om med växterna. Löken växer på, precis som sockerärterna.


I pallkragen odlar jag två olika låga sorter, vi får se vilken som är godast :-)

För att ersätta sådderna som blivit uppätna, har jag sått en sista omgång pluggplantor inomhus. Olika sorters sallad, grönkål, palmkål och nya squashplantor. De kan jag fylla på med när löken börjar bli skördeklar och mellan andra plantor.

Söndag och det är rejält växlande väder, ena stunden skiner solen sen ösregnar det. Kallt ät det dock hela tiden! Tycker allt lite synd om maken som spelar serietävling i golf i det här vädret.

Ha en fin avslutning på helgen <3

Inga kommentarer: