onsdag 27 september 2023

Fermentera mera


Helgen som gick var det dags att rädda chilin från förruttnelsedöden :o
All fukt har gett mögel på bladen och chilina har i rask takt blivit dåliga. Jag bestämde mig helt enkelt för att rädda det som räddas kan.

Men vad gör man med chili som inte riktigt platsar i smakpaletten? Padrons som är på tok för spetsiga i sin chilihetta.


Jag bestämde mig för att testa fermentering, efterssom jag hörde på en podd att det rundar till smakerna.
Efter att ha konsulterat mina "fermenteringsbiblar", dvs två sidor i två olika böcker, valde jag att gå på 3,5% salthalt.


Grovskurna chili tillsammans med kanske tio-femton vitlöksklyftor ligger nu och gosar till sig (hoppas jag).
Jag återkommer väl vad det lider när fermenteringen känns klar, rapporterar helt enkelt om det är succé eller misslyckande.


Onsdag och chili står på jäsning.
Onsdag och eftersom vi målar fönster igen, har jag varit uppe före tuppen för en första strykning och tar en andra strykning så snart jag är klar här :-)

Ha en fin, fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Du verkar ha energi som en duracellkanin. Fermentering har jag aldrig testat. Kram Pia