fredag 19 augusti 2022

Efter sol och värme


Efter sol och värme kommer visst ........ mer sol och värme. 
Kvicksilvret höjer sig strax över trettio i skuggan.
Nu håller jag tummarna för att även vi kan få en liten del av nederbörden som är utlovad. Bevattningsbrunnen har sinat och det bär mig emot att vattna med kommunalt dricksvatten.

Värmen har satt fart på pelargonerna, visserligen sent på säsongen, men de hade inte ett enda blad när jag satte ut dem i början av juni.


Hibiskusarna blommar, inte överdådigt, men de blommar.


Jag måste ändå säga att det blev en riktigt färgbomb på altantrappan ;-)
Alla färger i paletten!


Gömd i skuggan på altanen blommar passionsblomman, den ska jag försöka övervintra utan ohyra. Wish me luck!


Kort uppdatering från den torra, torra dahliarabatten. Sortnamn har jag inte koll på just nu, men den är lika fin för det!


Det verkar vara fler mörka som överlevt behandlingen än de ljusa, eller så kommer de sent om sider.


Till och med valnötsträdet hänger i värmen, visserligen är det knökfullt med nötter, men nu vill köksträdgårdens jätte ha vatten.

Förkylningen som golvade mig i början av veckan, visade sig vara positivt på Covidtest :o
Tack och lov verkar det vara en lindrig variant, än så länge i alla fall. Mest bomull i hjärnan, hosta och tappad smak.

Fredag och jag tänker baske mig dansa regndans.

Ha en fin avslutning på fredagen och en bra start på helgen <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Ja värmen ja...den liksom bara ökar tycker jag! Nåja fredag igen och hoppas du mår bättre! Mycket fint som blommar hos dig trots värmen. Undrar om det blir något regn i natt som utlovat eller om det bara svischar förbi ön??
Kram från Titti