måndag 26 augusti 2019

Knäcka zoner


Så där ja, nu är bornholmsfikon och rosmarin på sin nya hemvist :-)
Trädgårdens absolut mest skyddade hörn i sydväst med vindskydd av växthuset i norr, huset i öster,  en hög syrenhäck i söder, en mur i väster, sol halva dagen och massor av värme från husgrunden.

Tidigare hade vi ett persikoträd på samma ställe, men det klarar sig ju lika bra på friland. Vi har ju lyckats med äkta valnöt så varför inte fikon och rosmarin?


Vi fick börja med att plocka bort ett gäng plattor och genomföra en arkeologisk utgrävning ;-)
Materialet som maken grävde bort rensade jag från stenar och använde som fyllnad på ett par ställen där grisarna gjorde sina utgrävningar.


Vi hade tre gamla trappsteg i betong, 1 m långa och 25 cm höga, som vi återanvände som kant.


Eftersom vi är rädd om husets grund och trappan till källaren klädde vi gropens sidor med platonmatta. Vi fyllde upp med singel och la sen på en kraftig markduk.


Till sist blandade vi ihop 550 liter jord med sand och fyllde rabatten.

Just nu ser det lite naket ut, men under veckan ska jag gräva upp vår gamla kryddträdgård och flytta merparten av kryddorna hit. Företrädesvis olika sorters timjan och salvia. Hur jag gör med de olika myntorna har jag inte bestämt än, men de hamnar i krukor till en början :-)

Därefter får maken hjälpa mig att få till fyll i kanterna, tills den dagen vi har tid och ork att lyfta även den här markstenen. All marksten på hela vår baksida ska lyftas upp i samma nivå som växthuset med en svag lutning ut mot trädgården.

Jamen det är lite vad vi pysslar med nu när sommarvärmen kommit tillbaka <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Fikonträd är tacksamma, rosmarin också...det blir fint där i hörnan!
Ja värmen fortsätter, igår kände jag mig vimmelkantig :)
Ha en fortsatt glad vecka...
Titti