tisdag 7 maj 2019

Vinnande koncept


Jag måste återigen slå ett slag för hemgjort kombucha, alltså vilken fullträff :-)

Ungefär var 15:e dag har jag fem liter färdig kombucha och jag dricker minst ett glas varje dag.
HÄR beskriver jag hur jag startade min kombucha-resa, HÄR är lite mer fakta.


Det absolut bästa konceptet är att smaksätta färdigjäst kombucha med färska eller frysta (tinade) bär, ca 200 g mosade bär per liter kombucha och 1-2 tsk ljus honung. 

Jag testade 1 liter med hallon och en liter med blandade vinbär.
Jag lät det stå tre dagar i burkar och jag pyste burkarna två gånger dagligen. Silade upp det på flaskor och lät det stå ett par dagar till, med pysning två gånger dagligen för att inte riskera flasksprängning. In i kylen och sen färdiga att att avnjuta, svala, lätt kolsyrade med smak av svensk sommar :-)

Efter en riktigt lång arbetsdag är jag helt slut och färdig, nu får det bli sänggång och lite paddsurf innan John Blund.
Ha en härlig fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: