onsdag 1 november 2017

Transportsträcka

 
Första november!
Jag undrar i mitt stilla sinne om det är vinter nu, eller om det är så att hösten kommer tillbaka?
Oavsett vilket, är november lite av en transportsträcka för en advent- och julnörd som mig ;-)
I början av november infaller alltid alla helgons dag och då är det ljusfest i vårt lilla samhälle, mer eller mindre alla invånare går i fackeltåget genom samhället.
Slutstation är Vissefjärda kyrka, där alla facklor placeras i ett stort ljusbål. Kyrkokören sjunger och prästen förmedlar några väl valda strofer innan gudstjänsten.


Sen vi flyttade till Vissefjärda, har just fackeltåget blivit min startsignal för adventspysslet.
Nu är jag väl inte så där jättepysslig av mig, men det blir några dörrkransar, några ljus- och blomarrangemang och givetvis en hel del ätbart ;-)
Efter fackeltåget är det helt ok att plocka fram adventslådorna, undersöka vad som finns i dem och välja ut det bästa för just det här året.
Efter fackeltåget drar också många julmarknader i gång. Bästa sättet att få till lite stämning, om ni frågar mig.
I våra trakter är Huseby först ut, därefter finns det varje helg om man skulle vilja. I år har vi mer eller mindre dissat hemtrakterna och har istället siktet inställt på julmarknaden på Wapnö gård, utanför Halmstad.


Första november och transportsträckan till advent har precis börjat.
Ha en underbar fortsättning på resten av veckan. Tjingeling 

2 kommentarer:

Meta sa...

Vad mysigt med en sån grej när hela samhället ställer upp. Fin tradition tycker jag Att kunna börja den näst bästa tiden på året så.
Huseby ja dit ska jag i år för första gången har gäster från Gävle här och de ser fram mot det åxå. Det där med halloween har inte varit så mycket hos oss när barnen var mindre och dotter kom hem från USA då fanns det hos oss. nu köper vi lite godis äter nåt gott och njuter med massor av ljus. I år för första gången på kolonin. Nu är det dags att flytta hem på söndag. Det är lite knöligt att bo här utan vatten.
Ha nu en fin mitt i veckan
Kram Meta

Klevis sa...

Håller fullständigt med dig att nu väntar man in mysiga Advent😍😍 tjuvar nog en helg innan 😜😜