måndag 6 november 2017

Doft av stearin


Det är länge sen nu, men jag älskar att stöpa ljus. 
Stöpa egna ljus till advent och jul, men för att det ska kunna bli av igen måste källaren tömmas :o 
Det görs minsann inte i en handvändning ;-)

I brist på hemstöpta ljus får det, precis som nästan alltid numera, bli ljus från Liljeholmens stearinfabrik i Oskarshamn. Det är ingen dålig ersättare för egentligen är det de vackraste ljusen och med den renaste lågan.


Gilleljus och extra långa kronljus till adventsljusstakar. 
Lyktljusen till min vackra zinkluciakrona, julgransljus till både bordsdekoration och gran.

Samtidigt som jag funderar på hur adventssljusstakarna ska se ut och var de ska stå, funderar jag på blandningen av vintage och modernt. De danska stjärnljusstakarna får kanske också komma fram, har inte bestämt mig riktigt än. Men det är ju några veckor kvar :-)

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Härlig doft. Ja du det var ett tag sedan jag stöpte ljus. Sist när mamma bjöd in på stöpkväll så blev jag sjuk. Jag får köpa istället. Kraaam Pia

Veronica sa...

Jag har faktiskt tänkt att stöpa i år. Förra året köpte jag en fantastisk gammal adventskalender med 24 ljuskoppar som det fasiken inte går få tag i ljus som har rätt storlek!!
Så i år tänkte jag göra egna :)

Kram