måndag 24 april 2017

Årstiderna kolliderar


Nu vet jag precis vad det är, aprilväder alltså. 
Det är årstiderna som kolliderar och ingen vill ge sig, herre på täppan liksom. 
Men jag tycker att det är hög tid för Kung Bore att släppa taget och låta våren få göra ett nytt försök.
Inget ont som inte har något gott med sig. Tack vare det senaste dygnets kalla regn, har all min gräsmattegödning tagit den väg den ska :-) Ner i jorden och berikar.

Jag har haft min rumsgran några år och när jag nyligen upptäckte att den börjat ändra form, var jag tvungen att "forska" lite.

Rumsgran heter på latin Araucaria heterophylla. Den kommer ursprungligen frånNorfolk Island utanför Australien, där den kan bli upp mot 50 m (i kruka upp till 2 m). 
Rumsgranen är en relativt lättskött krukväxt, den ska stå ljust men inte soligt.
Jorden ska hållas lätt fuktig med kalkfritt vatten. 
Sommartid är det viktigt att rumsgranen får tillräckligt med vatten. 
Vintertid vattnas den mer sparsamt, särskilt om växten står svalt. En gång i veckan under perioden vår till höst kan en halv dos näring tillsättas i vattnet. 
Torr luft gör att rumsgranen lättare angrips av spinn, varför det är bra att duscha den emellanåt. 
Om rumsgranen barrar beror det troligen på att den står för varmt eller att den får för mycket vatten under vintern.

När Kung Bore ger upp helt, då ska rumsgranen minsann få göra cederträdet sällskap ute på altanen.

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan. Tjingeling

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Du måste ha gröna fingrar du. Jag lyckas inte med rumsgran.. Kraaam Pia