söndag 7 december 2014

En doft av jul ......


..... tänk att dofter kan skapa så starka minnesbilder. I dag doftar det jul här hemma!

I torsdags påbörjade jag ett storbak av ett "måste" på julbordet, en högst personlig variant av skånsk kavring, idag var det dags för finalen - själva gräddningen. Men även en lingonpepparkaka åkte in i ugnen, när den ändå var varm, och den sprider en omisskännlig doft av just pepparkaka.


Andra advent, vi har juldoft i huset och det behövs inte mycket mer!


I går gjorde jag en egen tolkning på Leilas Rocky Road, den blev försvinnande god kan jag lova. Vill du använda Leilas recept hittar du det HÄR. Vill du testa min variant finns den istället HÄR.

Ha en härlig avslutning på andra advent. Tjingeling ♥

3 kommentarer:

Meta sa...

Jag har inte kommit till godiset än, sista kakorna bakas i kväll de mjuka får vänta till sista veckan.
Skulle kanske testa det där.
Dofter är viktiga för oss både för minnet och känslan.
Ha en fin kväll
Kram Meta

Villa Ryttarängen sa...

Dofter är väldigt förstärkande. Jag tog en rask promenad ner till Ica för att köpa pepparkaksdeg, blev sugen på att få lite dofter i huset. Tyvärr var det slutsålt. Du får göra egen deg sa handlaren, jag köpte färdiga kakor. Kraaaam Pia

Rost och rädisor sa...

Dofterna är minsann en stor del av julen och så skönt att du hunnit med så mycket.
Så vackra kvällsbilder från igår.
Allt gott
Anette