torsdag 24 november 2011

Nostalgiska dofter .....


....... är inte doftminnet helt fantastiskt??
Ibland kan jag känna vissa dofter och komma på mig själv att landa i min barndom.
Vissa dofter påminner om min gammelmormors hus på ön, andra om min mormors och morfars hus i förorten, ytterligare andra om min farfars lägenhet. Bilderna tonar fram på näthinnan och jag drömmer mig bort en stund med ett fånigt leende på läpparna :)
Just nu börjar det spridas en doft av advent här hemma, hyacint och stearinljus. I morgon ska dottern och jag spä på det med pepparkaks- och saffransbak, mmmmm......

Dags att nanna kudden, vila upp sig inför morgondagens jobb och inte att förglömma det viktigaste av allt, bakningen. Ha en härlig torsdagskväll. Tjingeling

2 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Ahhhh jag känner doften här bakom skärmen!
Eija

Bluggi buggi blogg sa...

Jo det er deilig å kjenne dufter av gode minner. Visste du at vi husker mest ved å kjenne en duft, mer enn det man ser eller hører. Så det er ikke rart at du drømmer når du kjenner kjente dufter :)Lykke til med pepperkakebaksten.
GOD HELG
Klem, Trude :)