onsdag 29 juni 2011

Äntligen är det dags ........


........ nästa gång vädret slår om, då ni........
Då ska jag sy dynor, dynor till vår nya utemöbel. När maken kom hem från sin frisör i kväll hade han inte bara ny frisyr, han hade även med sig "innanmätet" till dynorna, jaaaa.... alltså....... jag tänkte ju inte fylla dynorna med hår då. Frisörens make klär om och reparerar skinnmöbler, Skinndoktor som han är. Så nu har jag allt hemma!!! Blå-mönstrat blir det, med eller utan volang, får jag känna efter och rejäla sedan knyten.


Dagens väder inbjöd till en Cesar salld till middag, mumsigt värre. Men jag fuskade lite, eller fusk och fusk..... jag la till tomater och gurka utöver sallad, kyckling, parmesan och nystekta krutonger. Jättegod dressing hittade jag i  "under valnötsträdet" (Anna och Fanny Bergenström).
1 ägg
1 msk vit balsamvinäger
1 msk pressad citron
1 tsk dijonsenap
1/2 msk worcestershiresås
nymald svartpeppar
1 dl majsolja
3 msk nyriven parmesanost.
Koka upp vatten i en kastrull, lägg försiktigt ner ägget, låt koka två minuter. Spola genast i kallt vatten. Dela ägget och gröp ur det. Blanda ner vinäger, citron, senap, worcestershiresås och vispa. Häll sedan droppvis i oljan under fortsatt vispning. Smaksät med svartpeppar och parmesanost. Häll dressingen över salladen innan du lägger på krutongerna (så håller de sig knapriga lite längre).

Ha en alldelse underbar onsdagskväll. Tjingeling

2 kommentarer:

Norregård sa...

Hej!!!
Vilken sallad, min favorit:)))
Vilka härliga dagar & kvällar vi haft denna veckan!!! Imorgon kommer regnet tillbaka...:((

Malin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Min favoritsallad också, och det var en ny variant av sås, tack för bra recept. Kommer bli jättefina dynor, så somrigt fint tyg.
Kramar
AnnaMaria