lördag 31 juli 2010

Öland och Solliden slott.......

..... var ett av våra utflyktsmål för dagen. Ja......slott och slott, det är parken man får besöka. Men ändå......
Helt fantastiskt att kunna få se en privat anläggning och komma så nära dess innevånare, ja ägarna (den svenska kungafamiljen) var faktiskt där :-)
.
En marmorbyst av drottning Victoria, som lät bygga Sollidens slott. Slottet stod färdigt 1906 och är helt fantastiskt.
.
Det var svårt att välja ut representativa bilder från parken, men det ni får se är ett mycket litet urval. Det måste ses med egna ögon.
.
En statyett av ett barn, konstnär just nu okänd, men känner igen mönstren från Växjö universitet. Någon som vet vem konstnären är?
.
Den första trädgården som möte en söder om slottet är den Italienska trädgården. Välansad buxbom och de mest fanastiska krukor jag sett.
.
Vem skulle inte vilja ha en amfora av dessa mått i trädgården?
.
Eller en bronsnymft som vaktar vattenkaskaden? Vattenkaskaden är förresten en 40-års present till HMK.
.
Kanske gudinnan Victoria i den holländska trädgården. Det är sammanlagt fyra marmorstatyer av skulptören J.N. Byström. Tänk att släpa dessa ut och in!
.

Mmmmm vill ha! Ett av de två lejon som vaktar krocketplanen.
.
Jag som älskar olika typer av trädgårdar kan inte annat än att rekommendera ett besök i parken runt Sollidens slott, det behövs bekväma skor och ett stor minne i kameran :-) Har du små barn, kanske det inte riktigt är att rekommendera, gräsmattorna får inte beträdas och det är ganska mycket folk (i alla fall i semestertider, när det inte är badväder).
.
Ha de gott. Tjingeling

1 kommentar:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Trevligt att få en återblick.

Har varit många gånger och besökt Solliden som barn, men även sedan jag fick barn själv.
Har bara fina minnen därifrån.Såg dåvarande Lillprinsen, hängde ut genom ett fönster, då var jag cirka 7 år.Mamma lurade en tysk turist att vi tre i brodyrklänningar var sessorna.
Vi tre det är jag och mina systrar.Maud och Catherine.Himla kul.Tycker Du inte det.Kram Mi