tisdag 6 juli 2010

En fläder mindre..........

Flädern står i full i blom och jag måste leta fram ett recept från förra året, fläderchampagne. Lite som cider, mousserande med väldigt låg alkoholhalt, supergott.
.
Nu när de är som vackrast tog vi ner en av fläderbuskarna, de har stått för tätt för att få symmetri. Det kommer att bli jättebra nästa år, det gäller att planera långsiktigt ute i trädgården ;-)
.
Jag vet att ni sett den förut, men är inte purpurflädern helt underbar? Saften smakar precis likadant som vanlig fläder, bara det att den blir rosa. Festligt!
.
De självsådda ringblommorna i trädgårdslandet blommar för fullt. De får stå kvar och lysa mitt i allt det gröna - sparris, potatis och kryddor. De luktar ju lite illa, så jag inbillar mig att de håller några skadedjur borta och lockar till sig några nyttodjur istället.
.
Äntligen har de första hostorna börjat blomma - jag bara älskar hostor! Önskar bara att jag kunde ha dem på fler platser, men sniglarna älskar dem. Snigel-ätna hostor är INTE kul :-(
.
En modern buskros som doftar ros, får jag presentera Friesia. Jag trodde att allihopa hade dödats av vintern, men ..........
Några klena grenar med knoppar är det allt och faktiskt på alla :-) De ska bli ordentligt bortskämda så att de hämtar sig ordentligt!
.
Måste bara avsluta med ytterligare en bild på älskade Madame Hardy. Ni är säkert helt less på henne, men jag kan inte se mig mätt!
.
Ha en alldeles underbar tisdagskväll. Tjingeling

1 kommentar:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Vilka härliga bilder.......jag viste inte att det fanns fler än en sorts fläder. I kväll ska jag sila min saft till sonens lycka..

Ha det gott
Kram anna