onsdag 21 juli 2010

Det susar i säven.......

.... eller var det vassen? Egentligen har jag ingen aning om vad säv är, men det susade härligt genom vassen i Kristianopel.
.
Vi tog en kort tur, tanken var att sola och bada en stund.
.
Så blev också fallet, men efter ett par timmar tonade molnen upp sig.
.
Vi packade in badkläderna i bilen och tog en promenad istället.
.
Kristianopel är ett helt fantastiskt samhälle, gamla trähus och smala gränder. Hela samhället är skyddat av den gamla skyddsmuren, från något "gammalt krig".
.
Både hus och trädgårdar är fantastiskt väl underhållna, det syns att de som bor där är stolta över det.
.
Vi lämnade Kristianopel för färd hemåt, inte till fots dock (även om det kan se så ut).
.
Nu blommar citrus igen! Underbara dofter sprids i kvällningen.
.
Det ser ut att kunna bli marmelad även detta året ;-). Calamondin är en underskattad citrus, men jag lovar att de är helt underbara i klassiskt engelsk apelsinmarmelad.
.
Har ni sett!!!! Visst det är oliver, faktiskt var det ganska många när jag tittade efter. Olivolja kanske? Tror inte det, med lite tur kan vi få ihop en näve!
.
Värmen har gjort underverk med fikonen, de exploderar med mängder av fikon. Hoppas nu bara att vi får behålla hyfsad värme så att de får mogna ordentligt.
.
Ha en alldeles underbar fortsättning på denna onsdagskväll. Tjingeling

1 kommentar:

Elle sa...

Fin ort, även om jag måste medge att jag aldrig hört talas om den!
Badbrudar och oliver, kan sommaren bli bättre? *ler*
Ha en skön fortsättning på veckan!
Kram Elle