onsdag 15 april 2020

På historisk mark


Helgen som gick bjöd till största delen på ett helt underbart väder, även om det blev väl svalt på annandag påsk.
En promenad på historisk mark är alltid trevligt, speciellt när det är på hemmaplan.
Vissefjärda ligger i sydvästra delen av Kalmar Län, 5 mil norr om Karlskrona, i det gamla gränslandet mellan Sverige och Danmark – den sanna Dackebygden. Lyckebyån hade stor betydelse för Vissefjärdas första bebyggelse. Vissefjärda var ett viktigt gränsområde i handeln med Danmark. Det var här den så kallade "Dackefejden" utspelades 1543. Det var ett stort missnöje mot kung Gustav Vasa som leddes av  bonden Nils Dacke som var född i byn Hult.
Nuvarande Vissefjärda kyrka byggdes upp 1761-1773 där det tidigare hade funnits en medeltidskyrka.

Ovanför Kyrkstallarna i Vissefjärda ligger en av fastigheterna i Kyrkeby. Vi konstaterade att de hade en egen allé upp från sjön. De ligger precis mitt emot kyrkan så det är nog ingen slump.


De delar av fastigheten som inte är närmast husen är mer som en park, en ek- och vitsippspark mellan vägen och Kyrksjön.


Vitsippor och gamla ekar, helt underbart.


Många av de gamla ekarna är skyddade och därför ligger även fallna ekar kvar.


Det är väldigt enkelt att fastna för utsikten, Vissefjärda kyrka, Minneslunden och golfbanan.


 Sen måste jag ju bara visa att björkarna vid bron faktiskt har fått musöron.

Vissefjärda kyrka, klockstapeln och musöron på en och samma bild :-)

Onsdag och det är mitt-i-veckan, även om det är en kortvecka.
Onsdag och det är nedförsbacke mot helg igen.
Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Men jag dånar så vackert. Vitsippor och musöron på björkar är så mycket vårlycka för mig. Kul med lite historia också Gillar sånt jag. Kraaam Pia