måndag 9 april 2018

Sådd och skörd


Jag fortsätter att plåga er med trädgårdsbilder, men jag är så evigt tacksam för den fantastiska helgen vi haft. Sol, sol, sol och på det lite värme, igår hade vi 17 grader i skuggan och t-shirtväder i trädgårdslandet.

Vi jobbade häcken av oss ;-) Eller i alla fall slet oss svettiga.
Den första ogräsrensningen, som är så viktig. Alggödning till trädgårdslandet, koskit och jord i pallkragarna.


Vi kunde till och med lyxa till det med en sen lunch på en provisoriskt möblerad uteplats. Den vita trädgårdsmöbeln står fortfarande längst in i garaget och kan inte komma ut förrän sommardäck och annan bråte bytt plats :-)

Det stackars inklämda trädet är ett hängande persikoträd med de ljuvligaste dubbla rosa blommorna. Tänkte de var bästa att det fick komma ut istället för att tvingas i blom för tidigt i garaget.


 Gissa om vi blev förvånade över att kunna skörda årets första potatis :o
Jag kan lova att det smakade bra med nyskördad sparrispotatis, sill och gräddfil. Tyvärr var gräslöken lite för liiiten, men om en vecka så :-)


Våra pallkragar har försetts med bågar, huvar och fiberduk från Blomsterlandet. Vi valde att sätta tre bågar på varje pallkrage. Huvarna är av lite kraftigare fiberduk och öppningsbara. De tunnare fiberdukarna har resår längst ner och sitter riktigt bra.
Jag håller tummarna för att det sitter kvar även om det blåser.
Midsommarpotatisen, Rocket, är satt. 
Jordärsskockor är satta. 
Spenat, ruccola, rädisor, persilja och dill är sått. 
Min tanke är att kunna skörda spenat, dill och rädisor innan det är dags att så sallad och annat som behöver mer värme för att gro.

Vindsnurrorna (också från Blomsterlandet) köpte jag med en from förhoppning att de ska skrämma bort kajorna från fiberduken :o

Fler trädgårdar med vårfägring hittar du hos Trädgårdsfägring.

Med kvällens 20 grader i skuggan önskar jag en härlig fortsättning på resten av veckan <3

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åhh så avis jag blir. Blomsterlandet har bra prylar tycker jag, ja jag är ju inte längre jävig. Fniss! Ser verkligen härligt ut på bilderna. Kraaaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Åhhh den här influensan knäcker mig! Jag ligger efter med ALLT, speciellt sådd o trädgård...men finns inte orken så finns den inte. Den där tallriken hade jag inte sagt nej till - mums!!!
Ha en glad vecka nu...
Kram Titti

Eva sa...

Oj, egen färskpotatis... Låter sagolikt gott, och så otroligt tidigt.
Vad flitiga ni är i trädgården. Men lite skönt väder brukar ju hjälpa till!
Ha en skön vecka!
Eva, Tinibelli