onsdag 16 december 2015

Halm i håret och tomtar på loftet


Gul råghalm, lite rött garn och en bit bomullsband - voila en lite tomte är skapad.

Jag har alltid tyckt om att jobba med händerna, vävning, stickning, virkning, broderi, faktiskt det mesta som är traditionellt hantverk.

För ett antal år sedan lånade jag en hantverksbok på biblioteket och provade på lite halmslöjd.
Ett par knippen långhalm av råg räcker till ganska mycket pynt :-)
Gillar du att jobba med händerna och inte har värk i dem, kan jag verkligen rekommendera hamlslöjd. Det luktar gott och är väldigt rofyllt.

Numera njuter jag mest av andras hantverk och lägger min tid på bakning istället ;-)

Ta det lugnt i julstöket och ha en fin onsdagskväll. 

Tjingeling

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vad fint! jag är urusel på finpyssel. Eller jag tror det i alla fall. Kraaam Pia

Meta sa...

De är ett fint hantverk som hör Julen till. I Dalarna var det mycket av den varan när vi bodde där. tyvärr tycker jag att det har kommit lite i skymundan nu. Såg faktiskt ett reportage här om dagen så det kanske är på ingång igen kul tycker jag för jag gillar det mycket. Har hållit på lite med det och det är också roligt inte alltför svårt heller.
Bra gjort av dig tycker jag
Ha en fin mitt i veckan
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Pyssel är kul! Man jag bakar nog hellre också faktiskt...
Det ska vara att ta upp akvarellmålningen igen då, om det räknas till pyssel hi hi!
Njut av dagen.
Kram Titti