onsdag 9 december 2015

För en löks färg



Normalt sett hamnar vita blommor på mina bord till advent och jul, men i dag fick faktiskt färgen på löken avgöra vilka som följde med hem.

Jodå, jag vet att de blir rosa, jag vet att de doftar som bara den. Men en liten, liten stund får de förgylla tillvaron, bara för att löken är så himla snygg :-)


Det är nästan så jag blir sugen på att plocka fram rödlöken en vecka i förväg, bara för att den också är så himla snygg i färgen :-) Lagom julig så där!


Tanken var att förvara lökarna i hyacintglas (fram till dess att doften blir överväldigande), sen blir det trädgården om det fortfarande är milt, annars källaren till det är möjligt att plantera.
Den söta hibiskusblomman klippte jag av häromkvällen, av misstag, när jag hade bestämt mig för att det vara dags för JAS-beskärning. En hel säck med grenar hamnade i komposten :o

Tack för alla "krya på dig hälsningar" jag fått den senaste veckan. De har gjort nytta och så har även jag idag.

Ha en fin avslutning på kvällen och en bra start på morgondagen. 
Tjingeling

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Jag räknade att jag har över 20 hyacinter här hemma just nu ha ha! Oj oj, nu får jag ge mig...vita är en favorit också eftersom de inte doftar så mycket men de blå är vackra också, nog doftar de jul alltid!
Skönt att höra att du mår bättre, full fart framåt nu :)
Kram Titti

Villa Ryttarängen sa...

hyacinter är verkligen en favorit här hos mig. jag faller för doften, för utseendet och för att den är jul för mig. Ska köpa massor i morgon som ska stråla här på julafton. Skönt att du mår bättre. Kramen/ Pia