lördag 11 oktober 2014

Höga krav, eller bara kräsen .....


..... ibland undrar jag om jag ställer för höga krav, eller är jag rentav bara kräsen av naturen?

Att jag bakar mycket är ingen hemlighet. Bakning är både ett stort intresse men också den bästa terapin för mig. När jag bakar försvinner alla negativa tankar och ibland även huvudvärken.

Jag ställer höga krav på mitt mjöl, det ska vara ekologiskt, helst närodlat och helst stenmalet.
Från början använde jag mjöl från Saltå kvarn i Järna, men eftersom vi inte åker så mycket mellan Småland och Stockholm numera blev det ohållbart.
Istället har jag har hittat en lokal kvarn, med det mest underbara mjöl. Tyvärr orkar inte gårdsägarna längre och mjölet finns inte i butik längre, men än så länge har jag fortfarande förmånen att kunna hämta det nymalet direkt på gården :-)


I dag var det dags igen! 35 kg av det bästa mjöl man kan få tag i, dessutom med löfte att jag får hämta till jul igen ;-)


Från mjöl till kärleksört som är helt fantastisk nu under hösten! Synd bara att den inte står på vår sida av staketet :o 
Jag tror minsann att jag ska be grannen snällt om några skott :-)

Ha en helt underbar lördagskväll. Tjingeling ♥

4 kommentarer:

Meta sa...

Du behöver bara ta in en kvist och sätta i vatten så har du rötter till plantor nästa år till och med redan i vinter.
Vad härligt att kunna gå och hämta mjöl så där hos kvarnen.Det måste ju bli kanongott bröd av det.
Ha en fin lördagskväll
Kram Meta

G:a Affären sa...

Nymalet mjöl låter helt fantastiskt, synd då att ingen tar över. För mig är inte bakning terapi, jag blir helt förstörd över hur jag ställer till det. Mjöl i hela köket och oreda på alla ytor. Kanske jag tränat för lite? Men ska man ändå baka ska ingredienserna vara av kvalité!

Kramar
Cia

Villa Ryttarängen sa...

Inte kräsen tycker jag men sund.. Klart att man ska ha bra råvaror när man gör det som man älskar mest. Härligt att bakning fungerar som terapi och att slippa huvudvärk. Kärleksört är ju så lätt att föröka.. Synd att vi inte bor nära du kunde få gräva upp hos mig. Kraaam Pia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Håller med Pia, det är sunt. Önskar jag tyckte det var roligt och baka, blir oftast köpebröd tyvärr.
Kramar/AM